betty 6Zapraszam Was do poznania mojego najnowszego dziecka – gry Town. Jest to kurs podręcznikowy w całości zgrywalizowany. Dedykowany uczniom na poziomach od zero do B2 w dowolnym wieku, zwłaszcza tych niewierzących w swoje siły i słabo zmotywowanych, tak – czysta magia. Ja prowadzę zajęcia całkowicie oparte o Town w klasach IV-VI w szkole językowej w grupach chłopięcych – akurat oni szczególnie lubią to narzędzie, a nie lubią np. dramy ukochanej przez dziewczyny – stereotyp, ale u mnie działa. Elementy Town stosuję już w drugiej i pierwszej klasie szkoły podstawowej. Najwyższe poziomy to koniec gimnazjum – początek liceum. Gra powstała w oparciu o podstawę programową wszystkich trzech poziomów szkół, ale najmniej zahacza o liceum, chociaż egzamin maturalny był inspiracją do tworzenia ostatnich dwóch z dziewięciu poziomów trudności. Jest to alternatywa dla zwykłego podręcznika, ale z dowolnym podręcznikiem może być stosowana wymiennie, ba – można nawet dorabiać pytania pod podręcznik. Podoba się też np. seniorom bo jest rodzajem odstresowującej zabawy. Najważniejszą jej cechą jest nacisk na niezależność, motywowanie ucznia do samodzielnego uczenia się  przed zajęciami w domu, trochę jak w metodzie fipped classroom. Naładowany wiedzą uczeń przychodzi do klasy walczyć o kolejne przyczółki :). Rywalizujemy tylko z czasem, gra jest kooperacyjna i staramy się nie porównywać wyniku pojedynczych uczniów, tylko grupy  jako całości.

W tekście znajdziecie trzy filmy- ogólny oraz dwa z przebiegu rozgrywki – tzw. Happy Hour, czyli czas pytań, oraz przebieg tury właściwej gry.

 

Town wygląda trochę jak Monopoly, ale układ plansz może mieć też szachowy (the best) czy start-meta. Można grać nawet kilka lat i z kilkoma grupami wiekowymi. Można ostro rywalizować albo grać lajtowo razem przeciwko czasowi. Jeśli będę gdzieś w Polsce, tu wrzucę gdzie i kiedy można pograć ww ramach konkursu dla dzieciaków lub w ramach workshopu dla nauczycieli. Dla nauczycieli będą też rozgrywki drużynowe i przy kawie – specjalnie dorobię jakiś hard poziom ze slangiem czy wiedzą z językoznawstwa.
Opis gry:
Gracz stopniowo uczy się języka od najprostszych wyrażeń do coraz bardziej skomplikowanych treści gramatycznych. Kurs zgodny jest z podstawą programową nauczania języka angielskiego w szkołach publicznych!
Town to zajęcia językowe w oparciu o grę fabularną rozgrywaną z użyciem plansz magnetycznych lub kartonowych(wersja dla małych i dużych grup) rozłożonych na tablicy lub stole.

Kurs dla grup od 2-25 osób, został przygotowany tak, aby nauka języka obcego stała się nareszcie zabawą – fabularną przygodą polegającą na rozwiązywaniu zagadek w mieście i zdobywaniu punktów.

Praktyczna komunikacja, gramatyka, słownictwo z zakresu szkoły podstawowej, gimnazjum i liceum, w zależności od wybranego poziomu gry, a wszystko to w jednym, samodzielnie rozbudowywanym podręczniku!

Wspaniała zabawa w szkole, kawiarni lub w domu- można grać w grupach mieszanych, z różnym poziomem językowym graczy.

W zestawie dużym dla grup powyżej 12 graczy:

plansze magnetyczne TOWN, 16szt
pionki magnetyczne postaci, 12szt
punkty magnetyczne, 3 kolory, 150szt
książka TOWN Help Book
książka TOWN Workbook
torba dostosowana do zestawu Play me TOWN (do wyboru czerwona lub granatowa)

W zestawie pudełkowym dla grup poniżej 12 graczy:
6 kompletów podręczników Help Book i Workbook
kartonowe pionki, plansze i punkty
instrukcja

Town to nowy, dziewięciostopniowy kurs dla dzieci, młodzieży i dorosłych na poziomach od A1 do B2, do intensywnej nauki języka w szkole publicznej, językowej, na obozie, w gronie rodziny czy przyjaciół – a wszystko to w niespotykanej dotąd formie gigantycznej gry! Setki godzin świetnej zabawy, różnorodne pytania i poziomy trudności.

Niezwykła plansza integrująca wszystkie tematy leksykalne rozbite na 16 miejskich lokacji

Gracze symbolicznie przedstawieni jako fikcyjni bohaterowie wędrujący po mieście

Wykorzystuje naturalną potrzebę zabawy i rywalizacji; gracze mogą na przykład mobilizować się do osiągnięcia określonej liczby punktów (jako cała grupa lub indywidualnie) za rozwiązane zadania w danym limicie czasowym, np. 100 punktów w 45 min.

Ponad 900 zadań!

Nacisk na samodzielność i autonomiczność (Learner Autonomy) – nauczyciel wprowadza w nowe zagadnienie, utrwala materiał w poszczególnych rozgrywkach, testuje dany poziom przy pomocy rozgrywki testowej (bez Help book)

Praca metodą gry podnosi motywację do nauki języka obcego, zwłaszcza u uczniów z problemami związanymi z okresem dojrzewania, uczniów z zaległościami, osób mających problemy z przełamaniem bariery komunikacyjnej – ciągła informacja zwrotna w postaci setek punktów wzmacnia dążenie do poprawy wyniku, pozwala na wielokrotne powtórzenia i stopniowy wzrost kompetencji bez uczucia znudzenia – każda rozgrywka jest inna: różne ułożenia plansz- start/meta, szachowe, monopoly, różne ilości użytych plansz, różne poziomy trudności – od A do I, kooperacja i konkurencja, praca grupowa i indywidualna oraz możliwość krótkich i długich rozgrywek składają się na bogactwo zastosowań.

Co znajdziemy w Workbook:

materiał podzielony na 16 lokacji: your home, school, cinema, park, restaurant, airport, raiway station, shopping center, hospital, stadium, friend’s house, grandparents’ house, grocery store, interent cafe, museum, travel agency

w każdej lokacji :

poziom A – najprostsze słówka w postaci obrazków – 5 zadań

poziom B – słówka w formie definicji do odgadnięcia – 10 zadań

poziom C – zwroty w formie krótkich zagadek sytuacyjnych – 5 zadań

poziom D – prosta gramatyka – czasy, liczba mnoga , etc – 3 zadania

poziom E – trudniejsze słówka w formie definicji do odgadnięcia – 10 zadań

poziom F – przekształcanie form słownikowych ( np. czasownik na podstawie rzeczownika) 5 zadań

poziom G – trudniejsza gramatyka – tryby warunkowe, mowa zależna, trudniejsze czasy -3 zadania

poziom H – wyrażenia idiomatyczne i zwroty potoczne – 10 zadań

poziom I – zadania komunikacyjne i scenki na zadany temat z wykorzystaniem określonych form – 6 zadań

Co znajdziemy w Help book:

słowniki osobne dla każdej lokacji ( możliwość wpisania znaczeń w języku rodzimym)

zwroty podzielone na zastosowanie: pozdrowienia, dane osobowe, zapoznawanie się, życzenia, zgoda, odmowa, porady, sytuacje nagłe, uczucia, zdobywanie informacji, zakupy, podróż, restauracja, rozrywka, zdziwienie, zgadywanie, zastanawianie się, przykłady, argumentacja, podsumowanie, opinie, pozwolenie, przysługi, opis obrazka, zaproszenie,etc.

gramatyka: liczba mnoga, przysłówki, przedimki, stopniowanie przymiotników, słowa pytające, czasy, zdania warunkowe, mowa zależna, strona bierna, czasowniki nieregularne, części mowy, wyrażenia idiomatyczne

 

Poniżej dwa filmy z przebiegu rozgrywki. Pierwszy to Happy Hour, czyli lekcja, podczas której uczniowie mogą pytać o co chcą, oczywiście w zakresie przewidzianym przez nauczyciela. Jako, że najfajniej gra się na trzech poziomach trudności na raz, uczniowie na filmie pytają o poziom B,C i D. Najbardziej oczywiście ciekawi są najtrudniejszego aktualnie dla nich poziomu D, żeby podczas kolejnych rozgrywek móc zdobyć czerwone punkty.

Podczas właściwej rozgrywki uczniowie grają w turze. Są to uczniowie kl.IV, czyli najmłodsza grupa wiekowa, dla której rekomendowane jest Town. Chłopcy znają się dobrze, jednak uznałam, że tryb kooperacyjny będzie dla nich lepszy niż osobne kolekcjonowanie punktów. Kooperacja, czyli wspólne zbieranie punktów na czas, jest wartościową formą gry w grupach dziecięcych, również w grupach dorosłych o nierównym poziomie czy też w rozgrywce rodzinnej, np. dzieci plus rodzice.

 

 

town 2

town 5

 

town 6

town 3

town 1

topwn 7

 

20160218_150855